omtrent veerkracht

Wanneer men een vreemde schaakmogendheid benadert, geschiedt dit het best door in steeds kleinere cirkels rond het clubhuis te rijden. Na een concentrische inventarisatie van het strijdterrein en de belendende percelen, kwamen wij duizelend van de vele indrukken aan in de pastorie in Dongen, waar men reikhalzend naar onze komst uitkeek.
Ook waren speciaal voor onze komst geplastificeerde gedragsregels over het gebruik van WC-papier en het bedienen van de verwarming aangebracht. Kennelijk moeten we nog werken aan ons imago.

De sfeer was gemoedelijk, de pastoriehond betrok zonder aanzien des persoons iedereen in zijn warme aandacht, er was een ruim bemeten koelkast met dranken. En we hadden gemiddeld ruim 100 Elopunten meer dan DSC-C.  Kortom: een ideale situatie om de schande van de laatste plaats in de competitie teniet te doen.
Toen ik na een half uurtje eens rond ging kijken, leken we aardig op streek: André aan bord 1 stond actief, Jacques toog met een dame op d4 ten aanval. Captain Hans en ik stonden degelijk. Hier was beslist uitzicht op een kleine overwinning, met optie op een historische zege.
De volgende wandeling leverde een ander beeld.
André was een pion kwijt, maar zijn stukken stonden actief, de stelling van Jacques was in een ravage veranderd omdat stukwinst dameverlies betekende. Hans, herstellende van ziekte en hondenbeten (niet van de pastoriehond), was ook al een stuk kwijt, ik stond nog steeds goed. Oordeel en plan: dichtknijpen die billen en hopen op misgrepen bij de tegenstanders.
Toen ik – misgrepen van mezelf en die van mijn tegenstander negerend – de winst binnenhaalde, was bovenstaand plan al achterhaald. Dré verloor en kreeg de complimenten voor zijn goede spel, Jacques verloor zonder complimenten en Hans miste de kans op pat in de slotstelling.

Omdat we op de heenweg het terrein goed hadden leren kennen, namen we over het fietspad de kortste weg naar huis.
Bij thuiskomst nog een inzicht: De auto van Jacques heeft nogal een lage instap. Wie ziet hoe wij onszelf na een lange rit uit het vervoermiddel hijsen, zal zich de veerkracht kunnen voorstellen waarmee wij de volgende ronden zullen toeslaan. Met ons zijn ze nog niet klaar, al is er ruimte voor verbetering.

DSG C – RSG B  3 -1